Прадмова

  Адным з хвалебных тытулаў Манфора, Айца з вялікім ружанцам, несумненна з’яўляецца тытул Апостала Крыжа і Ружанца. І сапраўды, ружанец адыграў вельмі значную ролю ў яго асабістым удасканальванні і ў яго місіянерскай працы.

Тым не менш, вельмі цяжка вызначыць месца, якое займае гэты маленькі твор, названы “Дзівосная таямніца святога Ружанца”, сярод іншых твораў. Калі параўнаць яго з іншымі марыйнымі тэкстамі: “Любоў Спрадвечнай Мудрасці”, “Трактат аб сапраўдным ушанаванні Святой Дзевы”, “Таямніца Марыі”, дзе ён агульна і ў асобных формах разглядае марыйную пабожнасць, можна зрабіць пэўныя высновы. У гэтым творы аўтар кажа толькі пра адну з формаў марыйнай пабожнасці, якую ён сам называе вонкавай: малітва святога Ружанца. Акрамя гэтага, трэба адзначыць, што гэтая маленькая кніга найменш асабістая з усіх іншых, таму што ў ёй змешчана вялікая колькасць тэкстаў, пазычаных у іншых аўтараў. І ўсё ж такі Ружанец адыграў галоўную ролю ў яго місіянерскай дзейнасці.

Айцец Манфор перш за ўсё місіянер простых людзей, а яго ўлюбёная форма апостальства – гэта місіі ў самых пакінутых і сялянскіх парафіях. Ен вельмі дакладна акрэслівае мэту місій так, як ён яе бачыць: “Аднавіць дух хрысціянства ў хрысціянах” (РМ 56). Ён сам тлумачыць сэнс гэтага выразу: “Уся нашая дасканаласць заключаецца ў тым, каб быць падобнымі да Езуса Хрыста, злучанымі з Ім і прысвечанымі Яму” (СН 120), “усё зводзіцца да таго, каб знайсці дзейсны сродак атрымаць у Бога неабходную ласку, каб стаць святым; і гэта менавіта тое, чаму я хачу цябе навучыць. І я кажу: каб знайсці ласку Божую, трэба знайсці Марыю” (ТМ 6). І менавіта Ружанец з’яўляецца для Манфора той дзівоснай таямніцай, якая дапаможа знайсці Марыю: “Я бачыў вялікую розніцу ў звычаях людзей, дзе я праводзіў місіі. Таму што адны, пакінуўшы малітву на Ружанцы, пачыналі моцна грашыць, а іншыя, якія працягвалі маліцца, захавалі сябе ў ласцы Божай і кожны дзень узрасталі ў цнотах” (ДТСР 113)

Ён пісаў: “Я, які гэта піша, уласнымі вачыма бачыў моц гэтай малітвы ў справе навяртання самых зацвярдзелых грэшнікаў” (ДТСР 113). Узмоцнены гэтым досведам, Манфор піша ў рэгуле айцоў місіянераў Таварыства Марыі: “Яны з усёй моцы павінны імкнуцца падчас місіяў… на канферэнцыях, у казаннях, укараніць вялікую пашану да штодзённага набажэнства святога Ружанца” (пар. ДТСР 136), яны павінны прымаць у брацтвы – паколькі маюць такое права (пар, Ліст 23) – усіх, каго змогуць; яны павінны ім растлумачыць малітвы і таямніцы, з якіх ён складаецца, або словамі, або спецыяльнымі выявамі, якія маюць дзеля гэтай мэты; яны павінны даваць ім прыклад, кожны дзень місіяў молячыся Ружанец у голас, цалкам, на сваёй мове, з ахвяраваннямі таямніцаў, у тры розныя гадзіны: ранішні ружанец, перад святой Імшой; другі ружанец – апоўдні, перад катэхэзай, пакуль збіраюцца дзеці; а трэці – вечарам, перад апошнім казаннем. Вось адна з вялікіх таямніцаў, атрыманых з неба, каб паліць сэрцы нябеснай расой (пар. ДТСР 51) і дапамагчы людзям атрымаць плады Слова Божага, якія яны зведаюць кожнага дня” (РМ 57).  

Калі чытаеш гэты твор, здаецца, што Манфор напісаў яго для місіянераў Таварыства Марыі. Канешне, святары і браты, якія яго падтрымлівалі, дапамаглі яму ўстанавіць набажэнства святога Ружанца. Добра вядома, што яго паслядоўнікі, між іншых М. Мулот, у вельмі шматлікіх мясцовасцях заснавалі Брацтвы Ружанца. Але ўсё ж такі здаецца, што “Дзівосная таямніца святога Ружанца” была напісаная раней за “Рэгулу святароў Таварыства Марыі”.

Адно напэўна! Гэтая маленькая кніга не была надрукаваная пакуль жыў аўтар; затое чатыры першыя раздзелы, адрэдагаваныя пасля таго, як твор быў скончаны, і змешчаныя ў канцы рукапісу, даказваюць нам, што мэта аўтара была ў тым, каб данесці гэты твор да людзей.

Тыя маленькія ружы, якія сапраўды з’яўляюцца ўводзінамі (гл. ДТСР 1-8), кажуць нам таксама пра чытачоў, якім місіянер прызначаў свой твор: святары, грэшнікі, кантэмпляцыйныя душы і дзеці. Але не трэба шукаць у тэксце асобныя раздзелы дзеля кожнай з гэтых катэгорый. Аўтар звяртаецца да ўсіх, таму што ўсе могуць скарыстаць з гэтай цудоўнай таямніцы святасці. […]

Але трэба разглядзець галоўнае пытанне. Які галоўны аргумент прапаноўвае Манфор, каб заваяваць сваіх чытачоў?

Ён ідзе звычайным шляхам: распавядае пра цудоўнае ўзнікненне гэтай формы марыйнай пабожнасці і атмасферу цудаў, у якой яна ўзрастала на працягу стагоддзяў. Але дзеля святароў місіянер дадае шматлікія тэксты Святога Пісання і доўгія лацінскія ўрыўкі добрых аўтараў (ДТСР 17). І, нягледзячы на ўсё, ён не стварае сабе ілюзіяў: “Я не сумняваюся ў тым, што вальнадумцы і крытыканы нашага часу, якія прачытаюць гісторыі гэтага маленькага твора, паддадуць іх сумневу, як яны заўсёды гэта рабілі, хоць я пазычыў іх у вельмі добрых сучасных аўтараў” (ДТСР 33).

Айцец Манфор меў пад рукой “Містычны ружовы куст” дамініканца Тамаша Антоніна. Гэты том на 400 старонак быў падзелены на пятнаццаць дзесяткаў, кожны з якіх меў па 10 раздзелаў. Манфор скараціў свой да пяці дзесяткаў, кожны з якіх налічвае дзесяць Ружаў. Сярод іншых твораў, якімі карыстаўся Манфор, варта адзначыць “De Sacris Arcanis Deiparae Virginis de Johannes de Carthagena”. Але цытаты, змешчаныя ў кнізе пра Ружанец, ужо былі запісаныя айцом у яго Сшытку Нататкаў. Два тэксты, якія Манфор змясціў у канцы свайго рукапісу пад назвай “De virtute et dignitate RosariiiDe dignitate salutationis Angelicae” – гэта ўрыўкі з “Discursus praedicabiles super Litanias Lauretanasde Justunus Miechovius OP. Карыстаючыся кнігай Тамаша Антоніна, Айцец Манфор вяртаецца да крыніцы, агульнай для ўсіх твораў пра Ружанец : Алэн дэ ля Рош.

Упершыню “Дзівосная таямніца святога Ружанца” была надрукаваная толькі ў 1912 годзе, амаль два стагоддзі пасля смерці свайго аўтара. За гэты апошні час ён вельмі хутка распаўсюдзіўся, быў перакладзены на галоўныя мовы і прачытаны тымі, хто шукаў у святым Ружанцы найбольш просты, але глыбокі спосаб, каб разважаць і ўглядацца ў жыццё Езуса і Марыі. Папа, святы Ян Павел ІІ назваў яго “каштоўным” у сваім Апостальскі Лісце “Rosarium Virginis Mariae”, дзе ён узгадаў Манфора сярод Святых “якія знайшлі ў Ружанцы сапраўдны шлях да святасці” (№ 8).